REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Kwitnie polski rynek farb

Nowi producenci wkraczają na rynek, ci o ugruntowanej pozycji podejmują kolejne inwestycje – polska branża farbiarska przeżywa okres intensywnego rozkwitu. I nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Oto najważniejsze informacje z artykułu poświęconego polskiemu rynkowi farb, opublikowanego w najnowszym wydaniu „European Coatings Journal”.

polski rynek farb

Fot. Free Grunge Textures – www.freestock.ca / Foter.com / CC BY

Na wschodzie bez zmian

Podstawowy problem, z jakim musieli się zmierzyć w ostatnim czasie polscy producenci, to konflikt na Ukrainie. W dużym stopniu zahamował on ekspansję naszych rodzimych firm na kraje Europy Wschodniej.

Śnieżka, najbardziej rozpoznawana marka farb w Polsce, posiada pięć zakładów produkcyjnych, z czego jeden znajduje się w Jaworowie na Ukrainie, jeden zaś w Żodzinie na Białorusi. 28% wyprodukowanych przez firmę farb trafia na eksport, głównie za naszą wschodnią granicę. Nie mogła ona więc nie odczuć konfliktu na Ukrainie – niestabilna sytuacja za wschodnią granicą sprawiła, że zarząd zmuszony był o 50% zmniejszyć produkcję w ukraińskiej fabryce. Dodatkowo spadek cen rosyjskiego rubla niekorzystnie wpłynął na sprzedaż w krajach byłego Związku Radzieckiego, takich jak Rosja, Białoruś, Kazachstan i Mołdawia.

ŚnieżkaTo duży kłopot, ale zarząd Śnieżki nie załamuje rąk, a skupia się na nowych perspektywach rozwoju. Skoro ekspansja na wschód jest chwilowo niemożliwa, spogląda na południe – zapowiada, że ewentualne nowe inwestycje zlokalizowane będą w krajach Europy Południowej.

Rynek wciąż nienasycony

W samej Polsce zresztą sytuacja wybitnie sprzyja producentom farb. Konkurencja jest coraz większa, ale nic nie wskazuje na to, aby rynek miał się w najbliższym czasie nasycić – daleko mu do tego, zwłaszcza w porównaniu z krajami Europy Zachodniej.

Według danych Śnieżki w ostatnich latach sprzedaż farb i powłok w Polsce notowała wzrosty na poziomie 6-8%, podczas gdy roczne zużycie farby na jednego mieszkańca wynosi 10 l, co daje konsumpcję na poziomie 380,5 mln litrów dla całego polskiego rynku. Jest to wciąż dużo mniej niż w państwach zachodnich.

Kto się liczy na rynku?

Oprócz wspomnianej Śnieżki najważniejsi producenci farb w Polsce to: PPG (marki Dekoral, Domalux, Drewnochron i inne), AkzoNobel (Dulux, Nobiles, Sadoline, Hammerite) i Tikkurila (Beckers, Jedynka i Tikkurila). Jak wynika z danych Śnieżki, ci czterej wytwórcy kontrolują ok. 70% polskiego rynku farb.

Roczna sprzedaż farb w Polsce ma wartość 2 mld złotych. Według najnowszych danych największy udział ma firma PPG (21,3%), za nią plasuje się AkzoNobel (17,8%), dalej Śnieżka (16,3%) i Tikkurila (12,9%). Pozostałym producentom przypada w udziale 31,7% sprzedaży.

Polski Związek Producentów Farb i KlejówDynamiczny rozwój rynku, nowe możliwości rozwoju, a także chęć wybicia się w branży w przypadku mniejszych producentów sprawiły, że w 2014 roku utworzono Polski Związek Producentów Farb i Klejów. Dzięki organizacji reprezentującej interesy wytwórców farb łatwiej będzie wykorzystywać możliwości, jakie stwarza prężnie rozwijający się rynek.

Źródło: Jarosław Adamowski / European Coatings Journal

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 2
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA