REKLAMA
Get Adobe Flash player

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Kobiety w branży farb – od słów do czynów

Według badań Credit Suisse im bardziej decyzyjne w firmie są kobiety, tym lepiej radzi sobie ona na rynku. Mimo to wciąż mamy do czynienia ze szklanym sufitem, który uniemożliwia przedstawicielkom płci pięknej dojście do najwyższych struktur zarządu, zwłaszcza w branży farb. Jak temu zaradzić? Głos w tej sprawie zabrał portal European Coatings.

kobiety w branży farb

Fot. le temple du chemisier / Foter.com / CC BY-NC-SA

Jak wynika z badań Credit Suisse, w ciągu ostatniej dekady posiadanie kobiety w zarządzie zwiększało zysk z kapitału o 3,3% rocznie. Firmy, w przypadku których kobiety stanowiły 15% członków zarządu, przynosiły o 50% więcej dochodów niż te, w których odsetek ten wynosił 10% lub mniej. Badanie przeprowadzone zostało wśród 3000 dużych firm z całego świata.

Kobiety stanowią dziś większość, jeśli chodzi o uczestnictwo w szkoleniach i edukacji wyższej. Ale ten procent nie przekłada się na zatrudnienie w branży farb, zwłaszcza na wysokich stanowiskach. Co trzeba, aby to zmienić?

Przede wszystkim – równe płace. Choć może się to wydać zaskakujące, mężczyzźni na tych samych stanowiskach wciąż zarabiają więcej od kobiet, przynajmniej w Europie. Niemiecki magazyn „Farbe und Lack” przeprowadził sondaż wśród prawie 1000 pracowników branży farb, i okazało się, że mężczyźni zarabiają rocznie średnio 20 000 € więcej niż ich koleżanki. I nie ma znaczenia fakt, że kobiety częściej pracują na część etatu – w badaniu wzięło udział dokładnie tyle samo kobiet i mężczyzn pracujących w niepełnym wymiarze godzin.

Mimo podejmowanych przez duże firmy mniej lub bardziej skutecznych programów, szklany sufit – czyli pewne podświadome przekonania co do roli kobiety i mężczyzny w firmie – wciąż istnieje. Choć na poziomach B i C struktur zarządzania pań przybywa, najwyższe stanowiska wciąż są wyłącznie w rękach mężczyzn. Według przeprowadzonego przez firmę Ernst & Young w roku 2015 badania, kobiety to niecałe 6% członków zarządu w notowanych na giełdzie spółkach.

Chcesz promować kobiety u siebie w firmie? Oto kilka wskazówek:

  • przekonaj zarząd – decyzja musi wyjść od niego i działania na rzecz kobiet muszą być jego priorytetem,
  • przygotuj się na to, że efekty nie będą widoczne od razu – nawet najbardziej zaangażowane firmy są w stanie zwiększyć udział kobiet w zarządzie zaledwie o 1% rocznie,
  • twórz mieszane zespoły robocze,
  • przedstawiaj kobiety, które odniosły sukces w twojej firmie, jako wzór dla innych pracowników,
  • zaangażuj swoją firmę w tzw. „Dni Dziewczyn”,
  • zadbaj o odpowiednie warunki dla kobiet odchodzących na urlop rodzicielski, zagwarantuj im dostęp do urlopów naukowych,
  • zachowaj kontakt w trakcie urlopu rodzicielskiego,
  • promuj urlopy rodzicielskie wśród mężczyzn,
  • zadbaj o elastyczne godziny pracy,
  • aktywnie dbaj o obalenie stereotypów i podświadomych przekonań, na przykład przy pomocy warsztatów.

To nie jest czysta teoria. To sprawdzone strategie, zastosowane przez firmy z różnych branż, które według sondaży najsilniej promują kobiety we własnych strukturach (Hewlett Packard, Deutsche Telekom, Airbus). Do dzieła!

Źródło: european-coatings.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA