REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Farby na rynku samochodów luksusowych

Europejski rynek motoryzacyjny zmaga się obecnie z mnóstwem problemów, usiłując wciąż dźwignąć się po kryzysie roku 2008. Nie dotyczy to jednak dobrze znanych, luksusowych marek, cieszących się bezustannie rosnącą grupą klientów. Z ich powodzenia czerpią korzyści także dostawcy farb.

Szacuje się, że nadwyżka zdolności produkcyjnych w europejskim sektorze motoryzacji wynosi dziś około 20%. Biorąc to pod uwagę likwidacja części fabryk zdaje się być jedynie kwestią czasu. Do producentów samochodów, którzy zmierzają się obecnie z tego typu problemami, należą m.in. francuski koncern PSA Peugeot Citroën, Opel-Vauxhall (podlegający General Motors) czy włoski Fiat.

Rynek motoryzacyjny w Unii Europejskiej wciąż jeszcze do końca nie podniósł się po kryzysie roku 2008. Liczba zarejestrowanych aut w minionym roku była w krajach UE zbliżona do tej z roku 1997 – i o 2,5 miliona niższa niż w roku 2007.

Problemem wytwórców europejskich jest również poważna konkurencja spoza Europy, głównie z Azji. Dotyczy to przede wszystkim wielkoseryjnych, tanich samochodów, które produkowane są głównie w Europie Zachodniej. Z kolei przemysł samochodowy zlokalizowany na wschodzie Europy oraz w Rosji, czyli na terenach uznawanych za rynki rozwijające się, ma się stosunkowo nieźle. Nic więc dziwnego, że tworzy tam swoje zakłady większość dostawców z Zachodu, ale nie tylko – koreańska Kia dzięki swojej ogromnej fabryce w Zilinie na Słowacji zwiększyła w ciągu ostatniego roku sprzedaż na terenie Europy aż o 21%.

Szansą na wybrnięcie z kryzysu jest produkcja samochodów na eksport, z czego świetnie zdają sobie sprawę między innymi dostawcy brytyjscy oraz niemiecka „wielka trójka” – Mercedes-Benz, BMW i Audi (Volkswagen). Dzięki kwitnącemu eksportowi Europa może umocnić swoją pozycję jako zagłębie nowoczesnych technologii w zakresie motoryzacji. Już w tym momencie kraje europejskie przodują, jeśli chodzi o ograniczenie emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych a także cząstek stałych. Ponadto opracowuje się nowe, lekkie materiały na części samochodowe, które wymagają specjalnego rodzaju farb.

Duże koncerny pracujące w Europie nad nowymi technologiami produkcji samochodów to przede wszystkim BASF, PPG Industries oraz DuPont. Ten pierwszy świętował niedawno 25 rocznicę wprowadzenia na rynek pierwszego wodorozcieńczalnego pokrycia bazowego OEM. Rozwiązanie to odniosło ogromny sukces – tego typu wodorozcieńczalne pokrycia, jak szacuje firma, w ciągu minionego roku zastosowane zostały na 35 milionach pojazdów na całym świecie. Inne projekty, nad którymi pracuje obecnie BASF w ramach europejskiej platformy badawczo-rozwojowej to między innymi farby z efektem lustra, ekologiczne pokrycia katodowe oraz farby odporne na zarysowania. Dzięki współpracy z firmami wykorzystującymi środki BASF do wyrobu własnych produktów nowe technologie zyskują nabywców i entuzjastów na całym świecie.

Nie próżnuje także niemiecki koncern Bayer MaterialScience (BMS) – w Leverkusen lada chwila ma powstać nowy zakład wytwarzający na skalę masową diizocyjanian heksametylenu (HDI) oraz diizocyjanian izoforonu (IPDI) wykorzystywane jako surowce do produkcji wysokiej jakości poliuretanowych farb dla motoryzacji o niskiej zawartości rozpuszczalnika.

Duże powodzenie, jakim cieszy się się w Europie sektor samochodów luksusowych – w tym wiodące, historyczne już marki europejskie – zachęciło dostawców pokryć do zaoferowania swoich wyspecjalizowanych produktów wytwórcom tego typu aut. I tak – na modelu Bugatti Veyron Grand Sport (marka Bugatti należąca do Volkswagena) zastosowane zostały porcelanowe pokrycia zewnętrzne, dostarczone przez znanego wytwórcę porcelany z Berlina, Königliche Porzellan-Manufaktur. Jest to pierwszy przypadek, kiedy ceramika wykorzystana została jako materiał na pokrycie zewnętrzne – dotychczas stosowana była tylko w obrębie układu wydechowego samochodów sportowych.

Z kolei Bentley Motors z Wielkiej Brytanii, kolejna z luksusowych marek, która zwiększyła w ubiegłym roku światową sprzedaż aż o 37%, eksperymentuje z pokryciami do wnętrza samochodu. Firma prowadzona przez Davida Linleya, czołowego brytyjskiego projektanta i siostrzeńca Królowej Elżbiety, zastąpiła w modelach Bentleya tradycyjne drewniane elementy nowymi rodzajami fornirów na deskach rozdzielczych i konsolach.

Należące obecnie do BMW Rolls-Royce Motor Cars (wzrost sprzedaży o 31% od zeszłego roku) wyróżnia wśród konkurentów niezmienne kultywowanie w swoim zakładzie w Goodwood południowej Anglii tradycji rękodzielnictwa. Wedle stosowanej już wiele lat temu procedury, każdy pojazd pokryty jest przynajmniej pięcioma warstwami farby i lakieru, zaś każda warstwa polerowana jest po nałożeniu ręcznie. Błysk, który jest osiągany dzięki takiej drobiazgowej, trwającej pięć godzin operacji, porównać można z lśnieniem najlepszych fortepianów. Rolls-Royce wychodzi także naprzeciw potrzebom klientów, oferując program Rolls-Royce iPad App, za pomocą którego można łatwo dokonać wyboru koloru karoserii, sprawdzając różne warianty kolorystyczne w wersji wirtualnej.

Źródło: coatingsworld.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
50%
50%
Ocen: 0
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA