Rynek farb lotniczych rośnie! Według nowego raportu Global Market Insights w ciągu najbliższych sześciu lat jego wartość przekroczy miliard euro.
Jak twierdzą eksperci GMI, do roku 2024 produkcja farb i lakierów dla branży lotniczej przekroczy 16 kiloton. Rynek napędza wysokie zapotrzebowanie zarówno w dziedzinie wojskowości i statków kosmicznych, jak i obiektów komercyjnych. Ruch lotniczy na całym świecie jest coraz bardziej intensywny, a samolotów przybywa. To wszystko bardzo stymulująco wpływa na przemysł.
Nanopowłoki na celowniku
Jedną z przyczyn, dla których rozwija się lotnictwo, jest też silny rozwój handlu międzynarodowego. Z tego powodu niektóre kraje sporo w nie inwestują – na przykład w roku 2014 Chiny wyłożyły na rozwój przemysłu lotniczego ponad 3 mld €.
Jakie rozwiązania są w cenie? Producenci samolotów poszukują coraz wyższej jakości farb, stale też pojawiają się na tym polu innowacje, które mają zmniejszyć koszty produkcji i poprawić jej efektywność. Szczególnym zainteresowaniem w ostatniej dekadzie cieszyły się nanopowłoki, ponieważ gwarantują one doskonałą odporność na brud oraz piękny, trwały kolor. Ponadto niektóre innowacyjne powłoki mogą znacznie ograniczyć wydatki na paliwo.
Poliuretany i rozpuszczalniki
55% rynku stanowią obecnie poliuretany, które oferują wysoką odporność na promieniowanie UV oraz zabrudzenia, środki chemiczne, abrazję. Żywice te są szczególnie chętnie używane w nowej generacji samolotach, takich jak Boeing 787. Farby epoksydowe stosuje się natomiast na tradycyjnych samolotach – jest to bardziej korzystna ekonomicznie opcja.
W roku 2024 ponad 60% farb wciąż będzie bazować na rozpuszczalnikach. Produkty te są bowiem bardziej odporne na środowisko. Ponieważ jednak coraz większy nacisk kładzie się na szybkie schnięcie, a regulacje prawne związane z ochroną środowiska są coraz bardziej rygorystyczne, systematycznie rośnie udział farb wodorozcieńczalnych. Przewiduje się, że do roku 2024 będzie on rósł w tempie 6% rocznie.
Duzi gracze inwestują w technologie
Dużym wzięciem cieszą się oczywiście lakiery do użytku zewnętrznego, do ochrony samolotu przed czynnikami zewnętrznymi, ale nie tylko. Ważnym sektorem branży są także powłoki do zastosowania wewnątrz samolotu, w celach funkcjonalnych i dekoracyjnych. Sprzedaż tego typu farb ma w analizowanym okresie rosnąć w tempie 7% rocznie.
Najważniejsi gracze na rynku powłok lotniczych to obecnie PPG Industries, Mankiewicz, AkzoNobel, BASF, Sherwin-Williams, Hentzen Coatings i Mapaero. W ostatnich latach przeznaczają oni dużo środków na zaawansowane technologicznie produkty. Przykładowo AkzoNobel silnie inwestuje w prace rozwojowo-badawcze nad produktami wolnymi od chromianów, zapewniającymi najlepszą ochronę i trwałość.
Źródło: Global Market Insights