REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Farby dla transportu w liczbach

W nowoczesnym społeczeństwie ruch i podróże to podstawa. Abyśmy mogli przemieszczać się szybko, sprawnie i opłacalnie, wszelkie środki transportu – samochody, pociągi, statki czy nawet rowery – muszą być zabezpieczone przy pomocy wysokiej jakości powłok, które będą je chronić przed korozją i tarciem. O tym, jak ważne są dziś farby w transporcie, świadczą poniższe liczby.

farby dla transportu

Fot. picaidol / pixabay.com

800 kg farby potrzeba, by pomalować wagon kolejowy

Podróże pociągiem służą środowisku i naszemu zdrowiu – wybierając ten środek transportu zamiast auta nie tylko przyczyniamy się do ograniczenia emisji CO2, ale również do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza tlenkiem azotu i pyłami. Aby poprawić te wyniki, coraz częściej do malowania pociągów używa się przyjaznych środowisku farb – standardowy wagon potrzebuje ok. 800 kg farby, z czego już 70-80% to dziś produkty wodorozcieńczalne.

2000-2500 litrów farby potrzeba, by pomalować Boeinga 747

Pierwszy komercyjny lot odbył się nieco ponad 100 lat temu. Od tamtego czasu latanie po świecie stało się normą, a rynek lotniczy wciąż się rozwija, zwłaszcza w rejonie Azji i Pacyfiku. I generuje ogromne zapotrzebowanie na farby i lakiery. Do pomalowania Boeinga 747, drugiego największego samolotu na świecie, potrzeba 2000 – 2500 l farby.

9460 litrów farby potrzeba, by pomalować liniowiec oceaniczny Queen Mary 2

W branży morskiej wymagania są dużo większe i bardziej złożone. Oprócz tego, że farba gwarantować musi najwyższej klasy odporność na korozję w agresywnym środowisku słonowodnym, musi również radzić sobie z problemem porastania. A to jest już poważne wyzwanie, zwłaszcza jeśli chcemy uniknąć użycia toksycznych substancji. Tak profesjonalne farby są dziś potrzebne w dużych ilościach – przykładowo malowanie największego liniowca oceanicznego na świecie pochłania 9460 l farby.

180 g farby potrzeba, by pomalować standardowy rower

W przypadku rowerów zapotrzebowanie na farbę jest raczej skromne. Do malowania pojazdów, na jakich poruszamy się na co dzień, wykorzystuje się ok. 180 g farby, zaś dla profesjonalnych rowerów wyścigowych, takich jak te używane podczas Tour de France – zaledwie 30 g. Tu jednak liczy się nie ilość, a jakość.

4 kg farby potrzeba, by pomalować auto marki Volkswagen Golf

W przypadku lakierów samochodowych, w dzisiejszej dobie produkcji seryjnej, liczy się dziś przede wszystkim wysoka, powtarzalna jakość. Są to wciąż przede wszystkim farby do metalu, jednak lekkie i wytrzymałe tworzywa sztuczne liczą się w motoryzacji coraz bardziej. Do lakierowania standardowych rozmiarów samochodu potrzeba mniej więcej 4 kg farby, pomnóżmy to jednak przez ilość aut produkowanych rocznie na świecie, a otrzymamy liczbę, która naprawdę robi wrażenie…

Źródło: european-coatings.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA