REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

COVID-19 a nowe trendy kolorystyczne w Europie

Jakich odcieni szukamy w czasach pandemii? Jak na nasze nowe potrzeby odpowiadają producenci farb? I jak wyglądać będą ich palety nie tylko w tym roku, ale również w następnych latach? Sean Milmo na łamach portalu Coatings World pisze o wpływie pandemii na trendy kolorystyczne w Europie.

COVID-19 trendy kolorystyczne Europa

Fot. rogue-designs / Foter.com / CC BY-SA 2.0

Ten rok wymagał od projektantów koloru ogromnej pracy. Z jednej strony – zdezaktualizowały się wszystkie ich prognozy kolorystyczne, które odzwierciedlać miały pozytywny nastrój wchodzenia w nową dekadę. Z drugiej – nowe odcienie okazały się potrzebne, ponieważ gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na farby i inne produkty dekoracyjne.

Wprowadzona na początku pandemii trzymiesięczna kwarantanna sprawiła, że klienci masowo chwycili za pędzle i zajęli się od dawna odkładanymi remontami. Jakich odcieni zaczęli poszukiwać – teraz, gdy dom stał się centrum ich świata: ich biurem, szkołą, placem zabaw i miejscem spędzania wolnego czasu?

Pięć fundamentalnych potrzeb

Według raportu firmy Ikea, powstałego na podstawie sondażu przeprowadzonego w lipcu i sierpniu tego roku, większość ludzi chce obecnie, by ich dom spełniał pięć fundamentalnych potrzeb emocjonalnych: prywatność, komfort, poczucie własności, przynależności i bezpieczeństwa. W odpowiedzi producenci zaproponowali kolory ciepłe, zapewniające poczucie komfortu, spokój i wewnętrzną równowagę.

Do takich należą na przykład odcienie neutralne lub stonowane pastele. Ważne, aby wybrane opcje kolorystyczne dobrze ze sobą współgrały, prezentując się estetycznie oraz tworząc wrażenie jedności i równowagi. Jak komentuje Lisbeth Larson, globalna menedżer ds. koloru w firmie Jotun:

Nasze potrzeby mogą się zmieniać z dnia na dzień i z pomieszczenia na pomieszczenie. Dzięki pięknym odcieniom i nowoczesnym połączeniom możemy stworzyć dom, w którym znajdzie się miejsce zarówno na estetykę, jak i codzienne życie.

By lepiej odpowiedzieć na potrzeby klientów w tym trudnym czasie, producenci poszerzyli swoje palety kolorystyczne na rok 2021. W ofercie pojawiło się więcej odcieni stwarzających poczucie komfortu i bezpieczeństwa, wyrażających bliskość z naturą i optymizm.

AkzoNobel stawia na pewny grunt pod nogami

Zgodnie z powyższym eksperci AkzoNobel ogłosili Kolorem Roku 2021 odcień Brave Ground – ziemisty beż. Stał się on podstawą czterech zestawów kolorystycznych na nadchodzący sezon, stwarzających bezpieczną przestrzeń do przyjmowania zmian zachodzących na świecie.

Kolorem Roku 2021 AkzoNobel został beżowy Brave Ground. Fot. arch. AkzoNobel

Kolorem Roku 2021 AkzoNobel został beżowy Brave Ground. Fot. arch. AkzoNobel

I choć AkzoNobel skupia się przede wszystkim na sektorze farb dekoracyjnych – w którym w Europie jest liderem – to specjaliści firmy silnie inspirowali się trendami widocznymi także w innych branżach. Do branż tych należą choćby elektronika konsumencka, motoryzacja, architektura, sprzęt AGD, meble i podłogi.

Clariant poprawia nastrój

Z kolei firma Clariant postawiła przede wszystkim na poprawę nastroju. Z myślą o nadchodzącym sezonie eksperci stworzyli zestaw trzynastu odcieni, które w pozytywny sposób wpływają na psychikę, a zarazem tworzą bezpieczną przestrzeń do życia.

I tak – znalazły się tu odważne połączenia, spotykane dotychczas raczej na wybiegach mody niż w wystroju wnętrz. Dla intensywnych odcieni czerwonego i żółtego harmonijne tło tworzy Kolor Roku 2021 marki Clariant – Wabi-Sabi, szary z domieszką fioletu.

Terapeutyczne kolory zostaną z nami na dłużej

Jak zauważa Sean Milmo, tworzenie palet kolorystycznych odpowiadających nastrojom konsumentów może być w następnych latach trudne. Bo nawet jeśli pandemia wygaśnie w ciągu najbliższego roku lub dwóch lat, jej skutki gospodarcze mogą być odczuwalne o wiele dłużej. Te zaś będą różnie wpływać na życie każdego z nas, zmieniając też rolę, jaką odgrywa dla nas otoczenie domowe.

Źródło: coatingsworld.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA