REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Branża farb nie ucieknie przed digitalizacją

Pod względem stopnia zdigitalizowania branża farb plasuje się daleko w tyle za handlem detalicznym czy transportem. Tak jednak dłużej być nie może. Klienci i ich potrzeby się zmieniają, a my musimy się do tego dostosować – twierdzą zgodnie eksperci.

digitalizacja branża farba

Fot. geralt / pixabay.com

W skali od 1 do 10, gdzie 10 to największy stopień zdigitalizowania, branża farb plasuje się gdzieś w okolicach 3-4 – twierdzi w wywiadzie dla portalu European Coatings Tim Knavish, wiceprezes wykonawczy PPG. Zostajemy na szarym końcu za takimi obszarami działalności jak choćby handel detaliczny czy transport.

Nie tylko to, co w puszce

Tim Knavish. Fot. arch. PPG

Tim Knavish. Fot. arch. PPG

Tymczasem w przemyśle, który, jak stwierdza Knavish „chroni i upiększa świat”, innowacje są kluczowe. Możemy je uparcie ignorować, ale wkrótce przyjdzie czas, kiedy będziemy zmuszeni się nimi zainteresować. Knavish mówi:

Jako branża nie możemy się skupiać tylko na udoskonalaniu tego, co jest w puszce – produktu, czyli farby. Musimy usprawnić operacje, zwiększyć produktywność oraz zintensyfikować działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, zużywając mniej energii i generując mniej odpadów.

Klienci, zwłaszcza w Europie, nie wymagają już tylko wysokiej jakości wykończenia. Interesuje ich również, w jaki sposób producent farb może im pomóc usprawnić ich biznes, zwiększyć produktywność oraz działać na rzecz środowiska. Digitalizacja ma odegrać na tym polu ogromną rolę.

Rozwiązuje ona również powszechne problemy klientów detalicznych: Jak będzie wyglądał pokój po pomalowaniu tą farbą? Czy mogę zarezerwować usługi malarskie za pośrednictwem aplikacji? Czy mogę precyzyjnie dobrać kolor na moim telefonie?

Doświadczenia klientów ważniejsze niż kampanie

Odpowiedzią na takie potrzeby klientów jest choćby aplikacja Visualizer od AkzoNobel, która pozwala wizualizować wygląd pomieszczenia przed pomalowaniem. Od momentu jej wprowadzenia cieszy się niesłabnącą popularnością – na całym świecie została ściągnięta już ponad 20 milionów razy. Corinne Avelines – szefowa działu Digital and eCommerce w ramach oddziału Decorative Paints AkzoNobel – komentuje:

Corinne Avelines. Fot. arch. AkzoNobel

Corinne Avelines. Fot. arch. AkzoNobel

Klienci oraz ich podejście w ostatnich latach uległy ogromnej przemianie. Są połączeni, dobrze poinformowani, mobilni. Nie możemy tego ignorować i próbować prowadzić biznes w ten sam sposób, co wcześniej. Musimy się zmieniać i dostosowywać do nich.

Jej zdaniem kluczowe są doświadczenia klientów. To właśnie doświadczenia, bardziej niż same produkty czy kampanie, zapadają w pamięć, są tematem rozmów, i w tym sensie rozwiązania cyfrowe mogą mieć ogromny wpływ na sprzedaż. Producenci muszą dostać się tam, gdzie przebywają klienci – na przykład do mediów społecznościowych.

Z obawy przed konkurencją

Problemem na drodze do innowacji bywa jednak obawa przed konkurencją, która przyjmuje nieraz absurdalne formy. To powszechny problem w dziedzinie przechowywania i udostępniania danych o produktach. Jak pisze Bojan Buinac, współtwórca cyfrowej platformy Allchemist, która umożliwia szybką digitalizację danych produktów z branży farb i powłok:

Podczas gdy wszyscy mówią o digitalizacji, przeszkodą nie do przeskoczenia dla wielu koncernów chemicznych (dostawców surowców) okazuje się wymiana danych na temat produktów.

Dane techniczne dotyczące produktu, dane bezpieczeństwa oraz szczegółowe informacje na temat jego właściwości są postrzegane jako poufne i dostarczane tylko zaufanym klientom lub udostępniane w przestarzałych formatach PDF lub Word.

Bojan Buinac. Fot. Allchemist

Bojan Buinac. Fot. Allchemist

To absurd – przekonuje Buinac. Wyobraźmy sobie bowiem sytuację, w której kupujemy telewizor, ale by dowiedzieć się więcej na temat zainstalowanego oprogramowania lub liczby portów HDMI, musimy skontaktować się z dostawcą i uzyskać autoryzację. Współtwórca platformy Allchemist kwituje tę sytuację następująco:

„Ukrywając” informacje i dane, ukrywasz je wyłącznie przed swoimi klientami. Jeśli twoim konkurentom na rynku będzie na nich zależało, zdobędą je i tak.

Więcej o możliwościach

Digitalizacja jest więc tematem, przed którym nie możemy już uciec – a jeśli będziemy próbowali, zaszkodzimy tylko sobie. A więcej o tym, jakie możliwości daje nam digitalizacja w branży farb i dlaczego jest tak istotna, przeczytać można w naszym zeszłorocznym tekście.

Opracowano na podstawie: european-coatings.com, Allchemist, AkzoNobel

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA