REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Boeing testuje powłokę antyoblodzeniową

Tego lata Boeing będzie testował na swoich samolotach specjalną powłokę zapobiegającą przywieraniu. Testy mają pokazać, czy może ona pełnić funkcję pokrycia antyoblodzeniowego.

Boeing powłoka antyoblodzeniowa

Fot. stuart.mike / Source / CC BY

Oblodzenie skrzydeł oraz innych elementów samolotu to poważny problem, któremu należy zapobiegać. Lód może bowiem zmienić dynamikę lotu maszyny, a w konsekwencji doprowadzić nawet do katastrofy.

Dotychczas do walki z lodem wykorzystywano specjalne systemy odladzające – elektryczne lub wydmuchujące ciepłe powietrze – oraz chemikalia, są to jednak metody kosztowne. Zaaplikowana zaś raz powłoka, która ma takie właściwości, że lód po prostu się po niej ześlizguje, oznacza więc dużą oszczędność.

Druga korzyść ze stosowania tego typu farby to fakt, że zapobiega ona przylepianiu się na powierzchni owadów. Te niepozorne żyjątka również mogą sprawić nie lada problem – oblepiony nimi samolot staje się cięższy i zużywa więcej paliwa. A do tego wygląda mniej estetycznie, wymaga więc częstszego czyszczenia.

Boeing powłoka antyoblodzeniowa

Dzięki powłoce, zabezpieczającej przed oblodzeniem i przed przylepianiem się robaków, samolot nie wymaga tak częstego czyszczenia. Fot. stuart.mike / Source / CC BY

Nieprzywierająca powłoka – wyprodukowana przez PPG, opracowana zaś przez technologów Boeinga oraz naukowców z National Aeronautics and Space Administration – zostanie zastosowana na samolocie Embraer E170. Testy odbędą się w Brazylii i potrwają dwa miesiące – sierpień i wrzesień. Zgodnie z oczekiwaniami maszyna będzie pracowała bardziej efektywnie, mniej szkodziła środowisku i emitowała do atmosfery mniejsze ilości dwutlenku węgla.

Oprócz antyoblodzeniowej farby testowany samolot wyposażony będzie również w inne innowacyjne technologie, takie jak laserowy system skanowania LIDAR czy specjalne sensory, które pomogą lepiej zrozumieć aerodynamikę maszyny podczas lotu. Wypróbowany zostanie również nowy kształt skrzydeł, który zmniejszy poziom hałasu emitowanego przez samolot, oraz nowego typu mieszanka paliwowa, w 10% składająca się z nafty pochodzenia biologicznego.

Prowadzone przez firmę Boeing testy to część programu ecoDemonstrator. Jego celem jest opracowanie rozwiązań, które uczynią pracę samolotów przyjaźniejszą dla środowiska, a także przyspieszenie komercjalizacji proponowanych przez naukowców technologii.

Źródło: paintsquare.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA