Niezależnie od tego, czy pędzimy po szosie w Stanach, w Europie czy w Azji, prawdopodobnie wciąż na drodze zobaczymy więcej białych samochodów niż jakichkolwiek innych. Tak przynajmniej wynika z najnowszego raportu popularności kolorów samochodów OEM, przygotowanego przez ekspertów BASF.
Fot. Free-Photos / pixabay.com
Według danych zgromadzonych przez specjalistów BASF, 39% samochodów wyprodukowanych w roku 2019 było białych. I choć kolor ten pozostaje najpopularniejszym we wszystkich regionach, jego dominacja nie jest równie wyraźna wszędzie: podczas gdy w rejonie Azji i Pacyfiku biały jest niemal co drugi samochód, w Ameryce Północnej i EMEA – już tylko co trzeci.
Świat nie jest czarno-biały
Kolejne trzy miejsca na listach popularności zajmują pozostałe odcienie monochromatyczne: czarny, szary i srebrny. Łącznie auta w tych kolorach stanowią 39% wszystkich wyprodukowanych w 2019 roku samochodów.
Ale świat, nawet ten samochodowy, nie jest zupełnie czarno-biały – 22% pozostałych pojazdów, które wyjechały w ubiegłym roku na światowe drogi, jest w innym kolorze niż biały, czarny, szary czy srebrny. 9% samochodów wyprodukowanych w 2019 roku stanowiły auta niebieskie, 7% – czerwone. Rośnie również udział brązów i beżów, zwłaszcza w regionie EMEA.
Te wybory klientów wynikały z ich osobistego stosunku do barw. Wielu z nich wybierało piękne nowe odcienie zaproponowane przez producentów lakierów, takich jak BASF.
Co słychać w Europie?
Region EMEA na tle całego świata jest o 1% bardziej kolorowy – samochody w odcieniach monochromatycznych stanowią tu 77%. Lekko spada jednak popularność białego i srebrnego, za to większym wzięciem cieszy się szary (co potwierdza również raport Axalty), który stanowi obecnie 20% rynku.
Wśród odcieni achromatycznych najpopularniejszy jest niebieski – stanowi on 11% wszystkich aut. To również kolor, który w branży samochodowej cieszy się największą ilością odcieni. Niespodzianką natomiast może być rosnąca popularność koloru beżowego. Trend ten komentuje Mark Gutjahr, szef oddziału Automotive Color Design EMEA:
Potrzeba miękkich i ciepłych powierzchni spowodowała, że coraz popularniejszy jest kolor beżowy. Musi być to jednak beż w nowoczesnym, atrakcyjnym wydaniu, które zaakceptują klienci.
Ważne dla dzisiejszej branży samochodowej są również efekty specjalne, które podkreślają kształt auta i nadają mu atrakcyjniejszy wygląd. Efekty specjalne są szczególnie często stosowane w przypadku ciemnych lakierów. Biel natomiast występuje głównie w wersji solidowej.
50 twarzy bieli
Eksperci BASF zauważają również, że najpopularniejszy na świecie kolor samochodów podlega różnym trendom w zależności od regionu. W Azji, gdzie białe samochody stanowią aż 49% wszystkich aut, dużą popularnością cieszy się wariant perłowy. Jest on chętnie wybierany również w Ameryce Północnej, zwłaszcza na pojazdach luksusowych oraz elektrycznych. W Ameryce Północnej obserwowany jest jeszcze dodatkowy trend – przejście od ciepłych wariantów bieli (tych z odcieniem żółtego) do zimnych (z odcieniem niebieskiego).
Skąd tak duża popularność koloru białego? Eksperci twierdzą, że z jednej strony podkreśla on „czystość” designu, z drugiej – jest drugim obok zielonego odcieniem, który kojarzy się z czystym środowiskiem i ekologią. Jak mówi Marcos Fernandes, dyrektor oddziału Automotive Coatings BASF w Ameryce Południowej:
W okolicach roku 2010 kojarzony z popularnymi telefonami komórkowymi i innymi gadżetami w tym kolorze, obecnie biały jest kolorem niezanieczyszczonego środowiska, przywodzi na myśl czyste powietrze i wodę.
Źródło: BASF, coatingsworld.com