REKLAMA

Newsletter

Dołącz do newslettera:
Zaznacz, jakie informacje Cię interesują:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez wydawcę serwisu rynekfarb.pl w celu realizacji usługi „Newsletter rynekfarb.pl". Zapoznałem/zapoznałam się z pouczeniem dotyczącym prawa dostępu do treści moich danych i możliwości ich poprawiania. Jestem świadom/świadoma, iż moja zgoda może być odwołana w każdym czasie, co skutkować będzie usunięciem mojego adresu e-mail z listy dystrybucyjnej usługi.

Potwierdzam zaznajomienie się z Instrukcją dla subskrybentów oraz z Polityką prywatności.

Kliknij i zapisz się bezpłatnie do naszego newslettera ›

Biały, czysty design. Kolory samochodów 2019 wg BASF

Niezależnie od tego, czy pędzimy po szosie w Stanach, w Europie czy w Azji, prawdopodobnie wciąż na drodze zobaczymy więcej białych samochodów niż jakichkolwiek innych. Tak przynajmniej wynika z najnowszego raportu popularności kolorów samochodów OEM, przygotowanego przez ekspertów BASF.

biały kolory samochodów 2019 BASF

Fot. Free-Photos / pixabay.com

Według danych zgromadzonych przez specjalistów BASF, 39% samochodów wyprodukowanych w roku 2019 było białych. I choć kolor ten pozostaje najpopularniejszym we wszystkich regionach, jego dominacja nie jest równie wyraźna wszędzie: podczas gdy w rejonie Azji i Pacyfiku biały jest niemal co drugi samochód, w Ameryce Północnej i EMEA – już tylko co trzeci.

Świat nie jest czarno-biały

Kolejne trzy miejsca na listach popularności zajmują pozostałe odcienie monochromatyczne: czarny, szary i srebrny. Łącznie auta w tych kolorach stanowią 39% wszystkich wyprodukowanych w 2019 roku samochodów.

Ale świat, nawet ten samochodowy, nie jest zupełnie czarno-biały – 22% pozostałych pojazdów, które wyjechały w ubiegłym roku na światowe drogi, jest w innym kolorze niż biały, czarny, szary czy srebrny. 9% samochodów wyprodukowanych w 2019 roku stanowiły auta niebieskie, 7% – czerwone. Rośnie również udział brązów i beżów, zwłaszcza w regionie EMEA.

Te wybory klientów wynikały z ich osobistego stosunku do barw. Wielu z nich wybierało piękne nowe odcienie zaproponowane przez producentów lakierów, takich jak BASF.

Co słychać w Europie?

Region EMEA na tle całego świata jest o 1% bardziej kolorowy – samochody w odcieniach monochromatycznych stanowią tu 77%. Lekko spada jednak popularność białego i srebrnego, za to większym wzięciem cieszy się szary (co potwierdza również raport Axalty), który stanowi obecnie 20% rynku.

Wśród odcieni achromatycznych najpopularniejszy jest niebieski – stanowi on 11% wszystkich aut. To również kolor, który w branży samochodowej cieszy się największą ilością odcieni. Niespodzianką natomiast może być rosnąca popularność koloru beżowego. Trend ten komentuje Mark Gutjahr, szef oddziału Automotive Color Design EMEA:

Potrzeba miękkich i ciepłych powierzchni spowodowała, że coraz popularniejszy jest kolor beżowy. Musi być to jednak beż w nowoczesnym, atrakcyjnym wydaniu, które zaakceptują klienci.

Ważne dla dzisiejszej branży samochodowej są również efekty specjalne, które podkreślają kształt auta i nadają mu atrakcyjniejszy wygląd. Efekty specjalne są szczególnie często stosowane w przypadku ciemnych lakierów. Biel natomiast występuje głównie w wersji solidowej.

50 twarzy bieli

Eksperci BASF zauważają również, że najpopularniejszy na świecie kolor samochodów podlega różnym trendom w zależności od regionu. W Azji, gdzie białe samochody stanowią aż 49% wszystkich aut, dużą popularnością cieszy się wariant perłowy. Jest on chętnie wybierany również w Ameryce Północnej, zwłaszcza na pojazdach luksusowych oraz elektrycznych. W Ameryce Północnej obserwowany jest jeszcze dodatkowy trend – przejście od ciepłych wariantów bieli (tych z odcieniem żółtego) do zimnych (z odcieniem niebieskiego).

Skąd tak duża popularność koloru białego? Eksperci twierdzą, że z jednej strony podkreśla on „czystość” designu, z drugiej – jest drugim obok zielonego odcieniem, który kojarzy się z czystym środowiskiem i ekologią. Jak mówi Marcos Fernandes, dyrektor oddziału Automotive Coatings BASF w Ameryce Południowej:

W okolicach roku 2010 kojarzony z popularnymi telefonami komórkowymi i innymi gadżetami w tym kolorze, obecnie biały jest kolorem niezanieczyszczonego środowiska, przywodzi na myśl czyste powietrze i wodę.

Źródło: BASF, coatingsworld.com

Czytaj również

Oceń artykuł:
Oceń pozytywnieOceń negatywnie
100%
0%
Ocen: 1
Loading...Loading...
Napisz do redakcji
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 REKLAMA